10. Bilance firemního nákupu za rok 2021

Dobrý den, milí čtenáři,

v poslední podnikatelské poradně letošního roku jsme si dovolili neodpovídat na váš dotaz, ale podívat se na nákup tak trochu bilančně. Proč?

 

Firemní nákup v roce 2021 nezažíval zrovna jednoduché období – ať už kvůli koronavirové pandemii, nebo ve spojení s celkovou ekonomickou situací. Panoval a ještě nějakou dobu bude panovat dlouhodobý nedostatek některých dílů i surovin, takže ceny vstupů stouply více než kdy jindy.

 

Každá mince však má naštěstí dvě strany. V těžkých časech totiž výrazně vzrostla potřeba nákupních oddělení ve společnostech všech velikostí. A majitelé či finanční ředitelé si začali uvědomovat, že bez kvalitní nákupní strategie mohou nastat daleko větší potíže. Zjišťují, že budování sítě strategických dodavatelů a systematický rozvoj vzájemné spolupráce je pro firmu více než prospěšný. Že je nutné mít predikci o tom, co se na trhu děje a jak se situace vyvíjí. Těší mě, že se do centra pozornosti přesouvá pohled do budoucna – jak ohledně cen a kvality dodavatelů, tak celkové proměny prostředí. Při svých setkáních s podnikateli zdůrazňuji, že nastal čas zabývat se strategickým nákupem tak, aby se dlouhodobé náklady co nejvíce dostaly pod kontrolu. A aby jim zohlednění všech vnějších vlivů umožnilo připravit se na možné krize – místo hašení požárů ad hoc.

 

Vzhledem k tomu, že je začátek prosince, patrně už všichni máte zpracované své budgety. A přemýšlíte o tom, jak dobře jste svou práci odvedli. Je samozřejmě důležité sestavit rozpočet co nejpřesněji. Na základě všech dostupných informací a s vědomím, podle čeho jsme ho takto nastavili. Na druhou stranu, nikdo z nás nevlastní onu pomyslnou skleněnou kouli, aby věděl, co se stane za měsíc nebo za kvartál. Letošek je toho krásným příkladem. Pokud jste si čísla pro budget „nevycucali z prstu“ a stojí za nimi poctivě provedené kalkulace, zbytečně se tedy nestresujte.

 

Co čeká tuzemské firmy ve zbývajících týdnech roku 2021? Například závěrečná vyjednávání s dodavateli nebo uzavření strategických smluv, které se mnohdy podepisují na poslední chvíli. Dále jde často o požadavky na rychlé utracení posledních peněz z rozpočtu ještě před Silvestrem. Takový postup nebývá zrovna strategický, ale všichni víme, že se objevuje – a před koncem roku se můžeme zamyslet nad jeho příčinami. Nezapomeňte ani dokončit fakturaci, abyste mohli uzavřít fiskální rok. A poté už se oddejte odpočinku – v nelehké době si jej zasloužíte více než kdy jindy…

Krásné prožití vánočních svátků! A také vám přejeme, aby se rok 2022 stal obdobím, kdy nákup a jeho strategie bude pro společnosti čím dále více a více důležitější.

logo-nakupni-servis