
V této sérii se věnujeme tématu jak nakupovat jednotlivé předměty, skupiny předmětů a služby (komodity) tak, aby to bylo pro vaši společnost co nejvýhodnější z pohledu finančního i businessového. Poskytneme vám hodnotné rady, abyste koupili dobře a bez budoucích překvapení.
Jak nakupovat:
Každý článek bude o specificích jedné komodity. Na co se zaměřit, na co si dát pozor, jaké náklady vzít v úvahu, na co se podívat v rámci budoucího vývoje. A jak to zasadit do vývoje a stavu vaší firmy.
Nakupovat umí každý, že? Každý z nás někdy jdeme do obchodu, koupíme si oběd, tričko, telefon. Méně často auto, dům… Tak proč řešit nakupování pro firmu, to je stejné, ne?
Ano a ne. Ano, i pro firmu vybíráme kvalitu a rozumnou cenu, přemýšlíme o budoucím vývoji a užití daného výrobku a víme, co nakupujeme. Ne, protože (většinou) nejde o naše peníze a máme k nim jiný vztah, vlastníkem je někdo jiný (finanční oddělení, business), často rozhoduje víc lidí a vyjednává se o ceně a podmínkách, což při osobním nákupu neděláme.
Specifika činnosti jednotlivých oddělení v rámci komodit bude uvedeno v dalších článcích. Jsou ale činnosti univerzální pro každý nákup. Na co jednotlivá oddělení odpovídají, než nákup proběhne?
Hlavní úkol: Zajištění nejlepší kvality
Na co odborné oddělení odpovídá, co zajišťuje?
Specifika pro jednotlivé komodity jsou uvedeny u jednotlivých článků.
Hlavní úkoly: Zajištění nejnižších nákladů
Na co finance odpovídají, co zajišťují?
Hlavní úkoly:
Na co nákup odpovídá, co zajišťuje?
To řekne jak moc nákup může vyjednávat a o čem. Pokud je to jediný dodavatel na světě a firma kupuje malé množství, nákup nemá vyjednávací sílu ohledně objemu a musí najít jinou páku. Pokud se nakupuje velké množství a dodavatelů je mnoho, v oboru je konkurence, má firma jiné postavení a nákup může na cenu zatlačit. Tak, aby i dodavatel měl zisk a nezkrachoval.