První, co jsme s klientem dělali, byla přesná specifikace požadavků. Pod označením diskové pole se rozumí externí zařízení, které obsahuje jedno nebo více zkonsolidovaných diskových řadičů komunikujících s jednotlivými servery. Fyzicky se skládá z několika pevných disků, které jsou vzájemně propojené v odlišných modech. (zdroj www.sprava-site.eu).
Toto jsou představitelné požadavky, které by klient po zamyšlení dokázal definovat. My jsme ho ale vedli k definování dalších parametrů, které mají vliv na nákup samotný nebo finální výběr:
Klientovi jsme pomohli definovat všechny náklady, spojené s nákupem a provozem nyní i v budoucnosti. Toto je velice důležitý prvek každého nákupu, který se ale bohužel málokdy děje – pak dojde k tomu, že se pořídí nejlevnější výrobek, splňující technická kritéria, ale vedlejší a následné náklady překvapí. A už to není nejlevnější varianta, ale nikdo to neví.
Pak jsme řešili se zástupci finančního oddělení způsob pořízení. Jestli ho koupí do majetku hned a jak velká část bude CAPEX (investiční náklady, které zpravidla mají odpisy) a co OPEX (provozní náklady – spotřeba), nebo na leasing, případně jestli jako operativní nebo finanční.
To je z důvodu, že každá společnost má svůj přístup v rámci zákonných účetních postupů a každý způsob pořízení přináší jiné výhody a nevýhody a také náklady.
Po obdržení přesné specifikace co se nakupuje jsme připravili zadávací dokumentaci – RFP – Request for Proposal.
Dobré RFP je takové, na jehož základě dostanete od dodavatelů stejně strukturovanou nabídku a rozpad ceny. A nikdy se to nestane😊 Protože i když je popis sebedetailnější, na obou stranách jsou lidé s různými zkušenostmi, názory, očekáváními. A tak pochopení jednoho pojmu může být odlišné. I my jsme dostali od dodavatelů různé nabídky, viz další krok.
Nákupní specialista navrhl po diskusi s klientem (zadavatelem, IT specialistou a finančním oddělením) nákupní strategii – kolik a kterých dodavatelů oslovit, jak dále vést výběrové řízení, kolik kol selekce dodavatelů. Také se definovala výběrová kritéria a jejich váha a kdo bude rozhodovat.
Je důležité uvést, že pokud chceme s dodavatelem vyjednávat, musíme znát své pozice – to, jak jsme pro něj jako firma důležití, jestli se bavíme o jednorázovém nákupu nebo dlouhodobém vztahu, jak je velký dodavatel a jakou část jeho businessu představujeme. Dodavatel to totiž ví😊
Po odeslání RFP vybraným dodavatelům jsme dostali dost dotazů. Někteří neměli část požadovaných položek k dispozici – například vlastní SW nebo možnost likvidace a nabízeli jinou variantu řešení.
Nejdříve jsme odpovídali na jednotlivé otázky tak, aby odpověď dostali všichni. Cílem byla transparentnost a zajištění stejné informovanosti. A hlavně stejné pochopení poptávky.
Díky tomu jsme nakonec dostali nabídky, které šlo snadno porovnat. I díky tomu, že jsme dodavatelům poslali šablonu pro strukturování ceny.
Po obdržení nabídek jsme se s dodavateli individuálně sešli a probrali jejich nabídku s cílem pochopení na naší straně. Někteří dodavatelé ji pak ještě upravili. Jednání se účastnil i zástupce IT klienta, který byl garantem správnosti technických požadavků a zadání.
Všechny nabídky jsme se zástupci klienta ohodnotili v hodnotící matici a na základě toho vybrali dva finální dodavatele, kteří nejlépe splňovali podmínky výběru. Hlavní kritérium byly celkové náklady, po splnění nutných požadavků primárně v IT oblasti (záruky, bezpečnost atd.).
S těmito dodavateli jsme pak jednali. Jednání se již neúčastnil zástupce klienta, i když mohl. Jeho strategií ale nebylo mít vlastního odborného nákupčího.
Na základě těchto jednání jsme udělali doporučení pro klienta. Proč doporučujeme daného dodavatele, jaké jsou silné a slabé stránky jeho nabízené dodávky. Klient provedl finální výběr.
Klient si pořídil pole za optimální celkové náklady (cenu a budoucí náklady(, nedočkal se žádných nepříjemných překvapení typu nutnosti postavit novou místnost, protože se pole nevejde nebo nutnosti koupit nový SW a aktuálně je se spokojený se svým výběrem.
Automated page speed optimizations for fast site performance